We hebben allemaal een beeld bij de ideale gast. Deze betaalt (op tijd), houdt je accommodatie netjes en respecteert de regels. Dat willen we allemaal wel. Gelukkig kunnen veel gasten zich gewoon aan deze kenmerken houden, maar zijn ze dan allemaal jouw ideale gast? Dat zou betekenen dat iedereen dezelfde doelgroep heeft.

Zakelijk bekijken
Wat als we het eens puur zakelijk bekijken? Aan welke gast heb jij dan het meest? Welke doelgroep wil jij aantrekken en welke gasten leveren jou het meeste geld op? Als we zo naar onze gasten gaan kijken, komen we veel verder dan iemand die het netjes houdt en op tijd betaalt.

De ideale gast lijkt op jou
Vaak beseffen we het niet eens, maar onze ideale gast lijkt vaak op ons. Die heeft dezelfde eigenschappen, waarden en eisen. We richten ons bedrijf in op een manier zoals we het zelf ook graag zien. Houd je zelf van luxe, dan zie je dit terug in jouw accommodatie. Ben je dol op een landelijke uitstraling, dan is jouw inrichting daar ook op gebaseerd.
Dat zorgt ervoor dat we makkelijk kunnen spiegelen. Is het goed genoeg voor jezelf? Word jij blij van de communicatie, het eten of het appartement? Dan zal je al snel merken dat jouw gasten ook tevreden zijn.

De ideale gast is kritisch
Natuurlijk is het fijn wanneer jouw gasten vooral positief zijn. Dat geeft jou een goed gevoel, maar laat ook anderen zien dat je kwaliteit levert. Het zijn echter de kritische gasten die je ook scherp houden en ervoor kunnen zorgen dat je kunt blijven verbeteren. Met kritisch bedoel ik niet de onrealistisch veeleisende gasten zoals beschreven in de vorige blog ‘Is de Gast is altijd koning. Deze gasten wil je zoveel mogelijk mijden, want die kosten je alleen maar energie.

Kritische gasten willen jou juist vooruithelpen. Die geven jou de richting aan, om de laatste puntjes op de i te zetten. Kritiek is niet erg, als je er maar iets mee doet. Dit is juist weer heel goed voor toekomstige gasten.

Stel een nieuwe gast leest een aantal keer dat de koffie wat koud was en dat gasten wat extra broodjes bij het ontbijt misten. Evengoed maken ze een reservering. Dat geeft al aan dat ze vertrouwen in je hebben.

Inmiddels heb jij het advies meegenomen, zet je de koffie wat later aan en breng je extra broodjes.

Deze nieuwe gasten zullen positief verrast zijn. Als je hun ervaring vraagt, zullen ze waarschijnlijk juist aangeven dat de koffie bij hun wel goed warm was en ze voldoende broodjes hebben gekregen. Dit laat zien dat je jouw gasten en hun wensen serieus neemt.

 De ideale gast weet jouw Unique Selling Points (USP’s) te benoemen
Verder weet jouw ideale gast precies de unieke kenmerken van jouw accommodatie te benoemen. Dat zijn immers de redenen waarom ze bij jou boeken. Jouw perfecte ontbijt, perfecte service of luxe badkamer zijn bekend onder jouw gasten. Dit zijn ook de eerste dingen die ze noemen wanneer ze het over jouw accommodatie hebben.

 De ideale gast beveelt jou aan bij anderen
Daarom zal jouw ideale gast je ook aanbevelen bij anderen. Wanneer jouw gast een fijn verblijf heeft gehad, zal hij dit bij thuiskomt weer delen. Op het werk, bij familie of via social media. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze jullie ook via social media kunnen noemen, zodat potentiële nieuwe gasten met één klik op jullie website komen.

 Jouw ideale gast komt terug
Tot slot komt jouw ideale gast natuurlijk terug, zodat je een soort ‘structureel’ inkomen creëert via jouw vaste gasten. Hoe fijn is dat!

Wil jij ook een vast inkomen genereren van gasten die regelmatig bij je terugkeren? Hoteljournalist kan jou helpen jouw ideale gast in beeld te brengen zodat jij precies weet op welke doelgroep jij je het beste kunt richten.