PR samenwerking 2023

met B&B Casa Paco en Studio de Logeerruimte

Het onderwerp waar ik als gastenverblijfcoach de meeste vragen over krijg, is: PR    ( Public Relations ). Menig gastenverblijfeigenaar werkt aan zijn of haar PR zonder een gestructureerd plan van aanpak. Dit kan anders. Daarom wil ik graag – i.c.m. twee gastenverblijven – een voorbeeld voor andere accommodaties gaan zijn. 

Vanaf januari 2023 ga ik een half jaar lang samen met de gastenverblijfeigenaren van de Spaanse B&B Casa Paco en Drentse Studio de Logeerruimte jou op de hoogte houden van de stappen die wij samen gaan zetten op het gebied van PR. In mijn wekelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de vorderingen. Ook zullen de gastenverblijfeigenaren regelmatig te gast zijn in mijn podcast, zal ik er blogs over schrijven en deel ik de reis op mijn social media kanalen (vooral Instagram: @Hoteljournalist).   

PR samenwerking met Casa Paco en Studio de Logeerruimte

 Hieronder stel ik de gastenverblijven alvast kort voor. 

B&B Casa Paco

 

Laureen en Mendo zijn de eigenaren van boutique B&B Casa Paco, gelegen in het Spaanse Andalusië. Een B&B met 4 luxe en ruime kamers tussen de amandel- en olijfbomen. 

De komende 6 maanden gaan we hen volgen in de stappen die we gaan zetten op het gebied van PR. 

 

Eerste vraag van B&B Casa Paco:

De nieuwsbrief. Wij denken dat het met name makkelijk te delen moet zijn via Facebook en Instagram, omdat wij op dit moment wel beschikken over een mailinglijst (overgenomen van de vorige eigenaren), maar ik vermoed dat er geen sprake is van opt-in. Dus daar hebben we in eerste instantie niets (of niet veel) aan. Wij zullen eerst een mailinglijst moeten opbouwen.

Mijn reactie:

Als gastenverblijf vind ik het belangrijk dat je een nieuwsbrief verstuurd naar gasten.

Waarom? 5 belangrijke redenen: 

1. Het is relatief goedkoop en je bereikt veel gasten
2. Gasten blijven op de hoogte en zien een nieuwsbrief – mits niet alleen zenden* – als een toegevoegde waarde. 
3. Gasten vergeten jouw accommodatie niet; je bouwt als het ware een relatie met elkaar op
4. Je kunt met een nieuwsbrief eenvoudig en adequaat inspelen op actualiteiten (bijv. corona)
5. Een nieuwsbrief is effectiever dan bijv. social media. Mits je geen spam o.i.d. gaat versturen zullen gasten zich niet snel afmelden. 

*Met zenden bedoel ik: niet alleen maar jouw gastenverblijf onder de aandacht brengen (kijk eens hoe geweldig wij zijn, wat wij allemaal wel niet kunnen, wij hebben de beste reviews, etc.). Maar ook geven: vertel de gast waarom ze naar Casa Paco moeten komen, wat biedt de omgeving, wat bieden jullie, hoe onderscheiden jullie je, etc. 

Opt-in
Het is inderdaad belangrijk om eerst een mailingbestand op te bouwen van gasten. Je mag immers niet zomaar elke gasten mailen i.v.m. de Wet op de Privacy. Je hebt toestemming van de gast nodig om hem/haar te mogen mailen. Hoe? Dit kun je doen door een formulier op de gastenkamer(s) te leggen – deze heb ik reeds naar jullie gestuurd – of bijv. gewoon te vragen bij het in- of uitchecken. 

-> In jullie geval moet er zoals besproken eerst een nieuwe mailinglijst worden opgebouwd en kan de oude niet gebruikt worden. 
-> Mendo en jij gaven aan ook graag de nieuwsbrief eenvoudig te willen delen via Facebook en Instagram. Gezien het voorbeeld dat jullie mij stuurden, raad ik deze volgorde aan: 

1. Genereer – tot de mailinglijst (deels) gereed is – eerst een nieuwsbrief via www.canva.com 
2. Hier kun je effectief, simpel maar toch zakelijk een opzet maken en delen afbeelding vervolgens delen, ook op je website
3. Ga daarna verder via een extern systeem als bijv. Enormail of Mailblue. 

Inhoud nieuwsbrief

Deze 5 punten hanteer ik zelf bij het schrijven van mijn nieuwsbrieven en raad ik jullie B&B ook aan. 

1. Bepaal de inhoud (wat is het doel van deze nieuwsbrief?)
2. Zorg voor een pakkende titel (zoals: Ik zoek jou! ;-))
3. De nieuwsbrief moet ook via mobiel goed leesbaar zijn
4. Verleid je gasten door bijv. een tipje van de sluier te geven voor een nieuw arrangement. Hier kom je dan in je volgende bericht op terug
5. Zorg voor een goede, duidelijke lay out. Opdat de gasten in een oogopslag zien dat deze afkomstig is van Casa Paco. 

Ideeën voor je nieuwsbrief: 
– Vertel waar jullie mee bezig zijn
– Wat hebben jullie bereikt (het afgelopen jaar)
– Nieuwe arrangementen/ bestaande arrangementen
– Leuke anekdotes
– Quotes
– Toekomstplannen
– Laat je gasten meedenken (‘Wat vind jij? Zullen we deze of deze foto plaatsen op onze website?’)
– Vertel over Mendo & Laureen (vinden gasten geweldig -> dit is ook de reden waarom ik vaak mijn privéleven ook deel in Instagram stories. Ik krijg hier veel reacties op en gastenverblijven hebben echt het gevoel dat ze mij kennen. Ssst…..niet verder vertellen dit he ;-)). 

Voor nu lijkt mij dat jullie een heel eind op weg zijn qua nieuwsbrief. Mochten er nog vragen zijn, laat het gerust weten. 

LET’S CREATE MAGIC! 

Tweede vraag van B&B Casa Paco:

Waar moet je aan denken bij SEO optimalisatie van je website?

Mijn reactie:

SEO staat voor Search Engine Optimization; wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie wordt genoemd. Met SEO optimaliseer je een website om hierdoor zo hoog mogelijk in Google te ranken
(= bovenaan staat in de zoekresultaten).

11 effectieve tips om van start te gaan/je doel te bereiken:

1. Content is king. Je website moet waardevolle en unieke content hebben om hoog te ranken. Tips hiervoor:
– Pagina’s bevatten minimaal 600 woorden (meer mag)
– Gebruik alinea’s met tussenkopjes
– Zorg voor een Call to Action op elke pagina (wat moet de bezoeker doen of zien)
– Hanteer trefwoorden in de tekst en een sterkte intro. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar de content over gaat.

  1. Geef prio aan de homepage. Dit is jouw online visitekaartje. Eén paginatitel; één tussenkopje. Een lap tekst is hier niet nodig, wel duidelijkheid over je diensten en een goede Call to Action.
  2. Verras visueel je bezoekers. Gebruik naast tekst voldoende afbeeldingen, video’s, infographics en meer. Bezoekers blijven hierdoor langer op je website. Hoe langer ze blijven, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden.
  3. Focus je per tekst op slechts één zoekwoord. Wanneer je content maakt, focus je dan op één zoekwoord. Dit betekent dus dat je per pagina de tekst moet laten slagen/vinden op één woord. Optimaliseer dus het hele artikel omtrent dit zoekwoord.
  4. Plaats je zoekwoord in het begin van de URL. Belangrijk is om het woord waarop je gevonden wilt worden zo dicht mogelijk aan het begin van de URL te plaatsen. Door het zoekwoord zo dicht mogelijk aan het begin van de websitelink te zetten, heb je een streepje voor bij Google.
  5. Plaats geen irrelevante websitelinks. Bijvoorbeeld: Jullie hebben een website over B&B Casa Paco. Plaats dan geen links naar jouw website op een website over decoratie bijvoorbeeld. Klinkt logisch, maar veel mensen denken hoe sneller je gevonden wordt hoe hoger je rankt. Maar hierdoor scoor je juist alleen maar later in Google. Laat relevante website t.z.t. naar jou linken.
  6. Zorg voor reviews en blogs (interactie) op je website. Gasten komen vaak op jouw site terecht via reviews. Vraag je gasten dan ook zeker om een review op Google te plaatsen. Het is niet voor niets dat dit steeds vaker wordt gedaan en gevraagd i.p.v. op de ‘normale’ boekingssites. Reageer op Google ook altijd op deze reviews. Ongeacht of ze positief of negatief zijn. Laat gasten reageren onder een blog op je website. Google ziet deze interactie(s) en zo scoor je weer punten.
  7. Maak gebruik van Google Analytics. Zo kun je checken hoeveel websitebezoekers je hebt, waar ze vandaan komen, etc. Ook handig om bijvoorbeeld januari 2023 naast januari 2022 te kunnen leggen. Evenals vakantieperiodes, etc.
  8. Gebruik je WordPress? Installeer dan Yoast. Deze gratis plugin helpt bij het controleren op HTML titels, Meta descriptions, trefwoorddichtheid en meer.
  9. Waar zoekt jouw doelgroep op? Check dit in Google: bijvoorbeeld gastenverblijf Spanje of B&B buitenland. Google vult suggesties aan om je zin af te maken. Zo krijg je een beeld waar op gezocht wordt en zie je de kansen.
  10. Kopieer geen teksten van andere sites. Misschien voor de hand liggend, maar het gebeurt vaker dan je denkt. Kopieer je content, dan ziet Google dit als ‘duplicate content’ en rankt je lager.
Derde vraag van B&B Casa Paco:

Welke boekingssites kunnen wij het beste gebruiken? 

Mijn reactie:

 

Vakantielandgenoten.nl Nu niks mee doen. Duurt lang voordat je iets vindt op deze site en ik zie de toegevoegde waarde niet.
Google Doen. Google reviews worden ook wereldwijd goed gevonden. Wijs gasten hier op.
TripAdvisor Doen. Wereldwijd goed bekend en gevonden.
Zoover Nu niks mee doen. Is meer bekend van reviews dan om accommodaties te vinden. Vind de site ook niet representatief.
Logerenbijnederlanders.com Niet doen. Niet representatief en laatste update blog is bijv. van 2021.

 

  • VakantiebijNederlandersinspanje.nl: ik zou hier voor nu niks mee doen. Ik vind de site klein, onoverzichtelijk, er worden geen tarieven vermeld en ik zou hier zelf nooit boeken.
  • Magazine Espanje: Geen advertentie in plaatsen of advertorial. Wel kun je de redactie aanschrijven voor een redactioneel artikel (je mag altijd met mij sparren voor een goede invalshoek/onderwerp: redactie@espanje.nl
  • Bedandbreakfast.eu: Doen. Aanmelden bij Bedandbreakfast.eu vind ik een toegevoegde waarde. Bed and Breakfast in Spanje – Bedandbreakfast.eu
  • Vakantiebijnederlanders.nl: Linkt door naar vakantiebijnederlandersinspanje.nl
  • Qua Facebook aanmelden bij de groep: Logeren in Spanje Bij Belgen En Nederlanders in een B&B
  • Gastvrijspanje.nl: Check deze pagina Gastvrij Spanje | Contact (gastvrij-spanje.nl).
  • Somebay.eu: ik ken deze site niet, maar vind het er goed uitzien en aan € 50 per jaar kun je ook geen buil vallen.
  • Airbnb: doen.
  • Evenals natuurhuisje & Elizawashere.

Bij deze zeg ik allemaal nee:

  • AndalusiëSpanje.nl
  • Escapadarural.com
  • Swop your stay
  • Your.rentals
  • Vrbo.com
  • Portalrural.com
  • Casasrurales.net
  • Bestebedandbreakfast.be
  • You-and-a-view.com

Samengevat doen:

1.   Booking
2.   Google
3.   TripAdvisor
4.   Bedandbreakfast.eu
5.   Natuurhuisje
6.   Elizawashere
7.   Somebay.eu
8.   Aanmelden Facebookgroep
9.   AirBnB
10. Benanderen redactie Espanje

Vierde vraag van B&B Casa Paco:

Hoe kies je relevante hashtags bij een post op Facebook en Instagram? En hoeveel gebruik je er per keer? Is het zinvol om een vast aantal als basis te gebruiken?

Mijn reactie:

Een aantal tips om te helpen bij het selecteren van de juiste hashtags:

  1. Onderzoek populaire en relevante hashtags: Voer een zoekopdracht uit op Facebook of Instagram om populaire hashtags te vinden die relevant zijn voor je post. Je kunt ook gebruikmaken van online tools en apps die je helpen bij het vinden van trending hashtags die passen bij de branche.
  • Zoeken op Facebook en Instagram: Typ trefwoorden of onderwerpen in de zoekbalk van Facebook en Instagram en bekijk de suggesties voor hashtags die verschijnen.
  • Trending Hashtags: Bekijk welke hashtags op dit moment trending zijn op Facebook en Instagram. Deze hashtags worden vaak weergegeven op de startpagina of in het tabblad ‘ontdekken’. Je kunt deze hashtags gebruiken als ze relevant zijn voor je post. Het is belangrijk om te onthouden dat trending hashtags continu veranderen, dus het is een goed idee om regelmatig te controleren en bij te werken welke hashtags momenteel populair zijn. Dit helpt je om relevant te blijven en mee te doen aan actuele gesprekken op social media.
  • Tools en apps: Er zijn verschillende tools en apps beschikbaar die je kunnen helpen bij het vinden van relevante hashtags. Enkele populaire opties zijn: Hashtagify, Task Ant, Metahashtags. Deze tools geven je inzicht in populaire hashtags en suggereren gerelateerde hashtags die je kunt gebruiken.
  • Concurrentieonderzoek: Kijk naar de posts van concullega’s of andere accounts in dezelfde branche om te zien welke hashtags zij gebruiken. Dit kan je inspiratie geven voor relevante hashtags die je ook kunt gebruiken in jouw posts.
  1. Bepaal het doel van je post: Stel jezelf de vraag welk doel je wilt bereiken met je post. Wil je meer bereik, betrokkenheid of een specifieke doelgroep aanspreken? Afhankelijk van je doel kun je verschillende soorten hashtags gebruiken. Het is belangrijk om te bedenken wat je wilt bereiken met je post en wie je wilt aanspreken. Op basis daarvan kun je hashtags selecteren die relevant zijn voor je doel en je doelgroep. Door je hashtags strategisch te kiezen, kun je de juiste mensen aantrekken en je post effectiever maken.
  • Vergroten van bereik: Als je wilt dat je post een breed publiek betrekt, kun je hashtags gebruiken die populair en breed relevant zijn. Dit zijn algemene termen die veel gebruikt worden in verschillende contexten. Bijvoorbeeld, als je een foto van een mooi landschap plaatst, kun je hashtags zoals #natuur, #landschap, #spanje, #ontdekken gebruiken. Deze hashtags hebben vaak een groot aantal posts en trekken veel gebruikers aan.
  • Betrekking en interactie: Als je wilt dat mensen betrokken raken bij je post en erop reageren, kun je hashtags gebruiken die specifieker zijn en gericht op je doelgroep. Dit kunnen hashtags zijn die relevant zijn voor jouw B&B of specifieke interesses die de gasten van jouw B&B hebben.
  • Doelgroep targeting: Als je een specifieke doelgroep wilt aanspreken, kun je hashtags gebruiken die gericht zijn op die specifieke groep mensen. Dit kunnen hashtags zijn die te maken hebben met specifieke locaties, demografische gegevens, interesses of levensstijlen. Bijvoorbeeld, als je een post plaatst over een yoga-retraite die jullie zouden kunnen organiseren, plaats je andere hashtags dan wanneer je een culinaire week wilt organiseren.
  • Promotie van een evenement of product: Als er in de omgeving een evenement wordt georganiseerd of er is een bepaald product uit de regio die je wilt promoten, kun je hashtags gebruiken die specifiek gerelateerd zijn aan het evenement of het product. Bijvoorbeeld als er een muziekfestival wordt georganiseerd, kun je hashtags zoals #musicfestival, #livemusic gebruiken. Deze hashtags zijn relevant voor het evenement en kunnen mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in een overnachtingsmogelijkheid.
  1. Kies relevante hashtags: Selecteer hashtags die relevant zijn voor de inhoud van je post en je doelgroep. Denk aan onderwerpen, trefwoorden of locaties die verband houden met je post. Gebruik alleen die hashtags die mensen daadwerkelijk zouden kunnen zoeken.
  • Onderzoek je doelgroep: Denk na over wie je doelgroep is en wat hun interesses en behoeften zijn. Welke onderwerpen en trefwoorden zijn relevant voor hen? Dit helpt je bij het identificeren van hashtags die aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en die ze waarschijnlijk zullen gebruiken bij het zoeken naar content.
  • Begrijp de inhoud van je post: Analyseer de inhoud van je post en identificeer de belangrijkste thema’s, onderwerpen of trefwoorden. Gebruik deze elementen om hashtags te vinden die rechtstreeks verband houden met de inhoud van je post.
  • Test en meet de resultaten: Experimenteer met verschillende hashtags en monitor de resultaten. Analyseer de betrokkenheid, het bereik en andere statistieken om te bepalen welke hashtags het meest effectief zijn voor je doelen. Pas je hashtagstrategie aan op basis van deze inzichten.
  • Let er op dat je alleen hashtags die echt relevant zijn voor de inhoud en de doelgroep. Te veel irrelevante hashtags kunnen afbreuk doen aan de kwaliteit van je post.
  1. Combineer populaire hashtags met minder populaire hashtags: Gebruik een combinatie van populaire en minder populaire hashtags. Populaire hashtags hebben meer concurrentie, maar kunnen ook een groter bereik hebben. Minder populaire hashtags hebben minder concurrentie, waardoor je mogelijk beter zichtbaar bent voor een specifieke doelgroep.
  • Populaire hashtags: Populaire hashtags hebben vaak een groot aantal posts en worden veel gebruikt. Ze kunnen een breed bereik hebben en je helpen je zichtbaarheid te vergroten. Deze hashtags zijn algemeen en worden vaak gezocht door gebruikers. Voorbeelden van populaire hashtags zijn: #photooftheday, #love #travel, #spain, #luxury, etc. Het gebruik van populaire hashtags kan je helpen om op te vallen tussen de grote hoeveelheid content, maar het kan ook leiden tot meer concurrentie. Zorg ervoor dat de populaire hashtags die je kiest wel relevant zijn voor je post en doelgroep, zodat je niet verdrinkt in de zee van berichten.
  • Minder populaire hashtags: Minder populaire hashtags hebben over het algemeen minder posts en worden minder vaak gebruikt. Deze hashtags zijn specifieker en kunnen je helpen om een meer gerichte doelgroep aan te trekken. Hoewel het aantal gebruikers dat zoekt op deze hashtags kleiner kan zijn, is de kans groter dat degenen die dat wel doen, meer geïnteresseerd zijn in de specifieke inhoud die je aanbiedt. Het gebruik van minder populaire hashtags kan leiden tot een hogere betrokkenheid van gebruikers die echt geïnteresseerd zijn in jouw B&B.
  • Combineer beide: Door zowel populaire als minder populaire hashtags te gebruiken, kun je profiteren van de voordelen van beide. Het gebruik van populaire hashtags vergroot je zichtbaarheid en trekt een breder publiek aan. Dit kan resulteren in meer likes, reacties en volgers. Tegelijkertijd kan het gebruik van minder populaire hashtags je helpen om specifieke en geïnteresseerde gebruikers aan te trekken, wat kan leiden tot een hogere betrokkenheid en kwalitatieve reacties.
  • Afstemming op je doelgroep: Het is belangrijk om je doelgroep in gedachten te houden bij het kiezen van populaire en minder populaire hashtags. Denk na over de interesses en behoeften van je doelgroep en pas je hashtagstrategie daarop aan.

Wat betreft het aantal hashtags dat je per keer moet gebruiken, zijn er geen harde regels. Instagram staat maximaal 30 hashtags per post toe, maar dat betekent niet dat je ze ook allemaal moet gebruiken. Het is echter zinvol om een aantal hashtags te gebruiken om je post vindbaar te maken. Over het algemeen wordt aanbevolen om tussen de 5 en 10 relevante hashtags te gebruiken op Instagram. Voor Facebook-posts is het gebruikelijker om 1-3 hashtags te gebruiken, omdat hashtags op Facebook minder impact hebben dan op Instagram.

Het kan handig zijn om een aantal vaste hashtags als basis te gebruiken die relevant zijn voor jullie B&B. Deze vaste hashtags kunnen helpen om consistentie te creëren en je B&B te associëren met bepaalde onderwerpen. Het is tevens voor jullie gasten ook leuk om de hashtag #casapaco te gebruiken bij posts en stories die zij delen over hun verblijf in jullie B&B. Moedig de gasten ook actief aan om deze hashtag te gebruiken. Dit levert jullie automatisch ook weer meer bereik op.
Daarnaast kun je ook steeds nieuwe hashtags toevoegen die specifiek zijn voor elke post, om je bereik verder te vergroten. Onthoud dat het belangrijk is om hashtags te gebruiken die relevant zijn voor je post en doelgroep. Kies hashtags die mensen daadwerkelijk zouden kunnen intypen als ze zoeken naar een bepaald onderwerp en die betrekking hebben op de inhoud van je post.

Het is belangrijk om te experimenteren en te evalueren welke hashtags het beste werken. Monitor je statistieken en analyseer welke hashtags leiden tot meer bereik en betrokkenheid. Pas je strategie aan op basis van de resultaten die je ziet.

Studio de Logeerruimte 

 

Studio de Logeerruimte uit Beilen wordt sinds juli 2022 gerund door Jàco en Jan Klapwijk. Het betreft een studio van 25 m2. Deze is levensloopbestendig en bevindt zich op de begane grond, daardoor is de studio voor iedereen bereikbaar. Er is ook een logeerzolder. 

Ook Jàco en Jan gaan we het komende half jaar volgen in de PR-reis die we samen gaan maken. 

 

Eerste vraag Studio De Logeerruimte:

Ik vind het moeilijk om geld te vragen aan mijn gasten. Ik weet dat we veel hebben geïnvesteerd en ik hiervoor geld mag vragen aan mijn gasten (verstand). Maar mijn gevoel heeft hier moeite mee. 

Mijn reactie:

Dit is iets dat ik van veel gastenverblijfeigenaren te horen krijg. Het is moeilijk om de (juiste) prijzen te bepalen voor je diensten. Nu ga ik beginnen met iets dat je waarschijnlijk niet direct zou bedenken; een stukje mindset.

Je mindset is namelijk in dit soort situaties belangrijk. Je gedraagt je naar hoe je denkt dat het hoort als gastenverblijfeigenaar en ook hoe je opgevoed bent heeft hier vaak deels mee te maken. Veel gastenverblijfeigenaren vinden het daarom moeilijk om op ontdekkingstocht te gaan, buiten de lijntjes te kleuren en zich te onderscheiden van andere accommodaties. Je bent immers gewend om je aan te passen, want dat is ons vaak verteld. Meestal al van kinds af aan.

Hier bereik je alleen niet mee wat jij wilt -> (terecht!) geld vragen voor je diensten en je onderscheiden als gastenverblijf. Stel je nu eens voor dat je even niets MOET en je EIGEN regels volgt. Je stapt als het ware in de identiteit van jouw toekomstige ik: een succesvolle gastvrouw die er geen moeite mee heeft om geld te vragen aan haar gasten. Immers: zij werkt er hard voor en verdient dit. Punt.

Bedenk eens hoe jij je als succesvolle gastvrouw zou voelen. Onaantastbaar. Onderscheidend. Zelfvertrouwen. Financieel succesvol. Goed voelt dit he!

Vervolgens gaan we door naar stap 2: jouw gastenverblijf zo onderscheiden en omschrijven dat jij hier als gastvrouw volledig achter staat. Want pas dan kun jij vol zelfvertrouwen geld vragen aan je gasten. Mijn voorstel: Studio De Logeerruimte; dé plek in Midden-Drenthe waar jij je als gast gezien, gehoord en ontspannen voelt.

Belangrijk bij – in jouw geval gaat het waarschijnlijk om upsell binnen je gastenverblijf – het vragen van geld aan je gasten is dit:

-> Zeg wat je wilt. Eromheen draaien is niet nodig.
-> Wanneer gasten niet (willen) betalen, zijn dit ook niet de gasten die je wilt. Voel dit; dit kost slechts energie.
-> Als je te weinig vraagt, denken mensen al snel dat je weinig waard bent. Luister naar mijn podcast: If you don’t pay, you don’t pay attention!
-> Wist je dat gasten die investeren ook leukere gasten zijn? Ze hebben er immers (flink) voor betaald en willen er zelf ook het beste uithalen

Tweede vraag Studio De Logeerruimte:

Hoe bepaal je de juiste prijs?

Mijn reactie:

Wat is een overnachting in jouw accommodatie waard? Dat is de vraag waar menig gastenverblijfeigenaar mee stoeit.

Hotels en grote accommodaties zijn vaak volop bezig met het dagelijks finetunen van de juiste prijsbepaling. Dit wordt ook wel revenue management genoemd. Kleinere accommodaties, zoals een studio, B&B of vakantiewoning hanteren vaak dezelfde prijs het gehele jaar door. De eerste stap voor het bepalen van de prijs is kijken wat de ‘concurrentie’ in je omgeving vraagt. Uiteraard wil je jezelf niet uit de markt prijzen door er extreem boven of onder te gaan zitten. Waarom moet de gast bij jou boeken en niet bij de buren?

Kijk vooruit
Kortom: wat maakt jouw accommodatie onderscheidend? Jouw toplocatie, origineel arrangement of iets geheel anders? Marktonderzoek is van groot belang bij het hanteren van de juiste prijsstrategie. Ook is het goed om na te denken over de ‘bezetting’ als je naar de toekomst kijkt. Zijn er belangrijke evenementen in de regio of is er wellicht een feestweek in jouw woonplaats? Vaak kijk je terug én blik je vooruit, maar er vanuit gaande dat je onlangs gestart bent als gastenverblijfeigenaar, ligt de focus op vooruitkijken (dit terug- en vooruitblikken wordt ook wel forecasting genoemd).

Huidige kosten
Stap 2 is het in kaart brengen van je eigen kosten. Welke vaste (water, gas, licht) en variabele (ontbijt, wassen, verschonen) kosten heb je als verhuurder? Met welk tarief maak je winst? Vanuit deze basis kun je door gaan rekenen naar duurdere periodes (hoogseizoen, kerstvakantie, etc.). Ook reviews, wanneer je accommodatie al iets langer bestaat, kunnen meewegen in een tariefstelling. Immers: hoe beter de reviews, hoe meer geld je kunt vragen. Of een flinke investering die je hebt gedaan voor je gastenverblijf. Al vraag je hier een klein beetje extra voor, het telt toch weer mooi mee en de gast merkt er over het algemeen weinig van. En wat zit er inclusief in je kamerprijs? Ook bijvoorbeeld ontbijt en fietsverhuur? Laat deze extraatjes ook meewegen bij het bepalen van de juiste kamerprijs, dit wordt vaak vergeten. Ook goed dus om wanneer je je kamerprijs verhoogt, hier ook naar te kijken.

Tarief omarmen
Ongeacht welk tarief je vraagt, je moet je goed voelen bij de prijs die je gaan hanteren. Je moet deze prijs ‘ownen’; omarmen. Wanneer jij hier namelijk niet volledig achterstaat, merkt de gast dit onbewust en sijpelt dit ook onverhoopt door in je marketinguitingen. Gasten die bewust voor een kleinere/kleinschalige accommodatie kiezen, kiezen voor een stukje gevoel en beleving. Wat voor gevoel geef jij je gasten (online)? En, ook heel belangrijk: If you don’t pay, you don’t pay attention! Bij een hogere prijs zal de gast ook er vanuit gaan dat de kwaliteit goed is. En gaan hier bij een lage(re) prijs over twijfelen.

Conclusie: Durf die hogere prijs te vragen/ownen en laat je gasten kennismaken met een stukje beleving. Immers: If you don’t pay, you don’t pay attention*.

 

  • Bonustip: Het gebruik van een oneven getal in je marketing (kijk maar eens om je heen) is effectief. Cijfers met een 5, 7 of 9 erin doen het goed.
  • Luister ook even naar mijn podcast over dit onderwerp.
Derde vraag Studio De Logeerruimte:

Hoe maak ik tijd om mijn PR op orde te houden?

Mijn reactie:

Communicatie
Wat betreft je andere vraag omtrent drukte/prioriteiten stellen: ik beantwoord deze vraag op basis van communicatie. We hebben het hier wel over PR natuurlijk. 😉 

Communicatie zit in veel meer dan schrijven. Er zijn veel manieren om met jouw gasten te communiceren. Kies vooral datgene wat bij je past. Vaak gaat communicatie over taal, geschreven of gesproken. Maar ook non-verbale communicatie is een vorm van communicatie. Denk aan lichaamstaal, intonatie en gebaren. Maar ook symbolen, zoals afbeeldingen, zijn een vorm van communicatie.

Als jij jouw gasten wilt bereiken, maak je dus gebruik van communicatie. En het is dan ook aan jou om dit op de juiste manier te doen. Zodat jouw gasten het ontvangen zoals jij het bedoelt hebt.

Hieronder vind je een overzicht van communicatiemomenten met jouw gasten. Je zult zien dat er genoeg momenten bestaan waar überhaupt geen tekst aan te pas komt en welke weinig tijd kosten.

De verleiding
Het begin van de communicatie bij je gasten begint vaak met een bezoek aan jouw website. Zorg ervoor dat deze is voorzien van pakkende afbeeldingen en  mooie recensies. Zodat jouw toekomstige gasten verleid worden om een reservering te maken.

De administratie
Stuur jouw gast een bevestigingsmail van de reservering en eventueel ook een sms of WhatsApp.

Vermeld niet alleen de zakelijke dingen, maar zorg ervoor dat je laat zien dat je daadwerkelijk enthousiast bent over hun komst. Zet in deze e-mail de belangrijkste informatie over de dag van aankomst. Eventueel kun je wat informatie toevoegen over activiteiten in de buurt, leuke restaurantjes in de omgeving, arrangementen, zakelijke gasten, huurfietsen en meer.

Geef ook praktische informatie; vanaf hoe laat wordt de gast verwacht en naar wie kan hij bellen met vragen? Is tekst niet je sterkste punt? Ook hier kan je prima gebruik maken van bijvoorbeeld pictogrammen.

Stuur deze e-mail een aantal dagen van tevoren nog een keer. Communiceer dan tevens over bijvoorbeeld parkeren of de weersverwachting.

De aankomst
Als jouw gast arriveert:

– Is de studio duidelijk zichtbaar?
– Weet de gast waar hij kan parkeren?
– Waar kan hij de sleutel ophalen?

Dit zijn onderwerpen waar weinig of geen tekst voor nodig is. Een paar simpele afbeeldingen zijn hier al genoeg. Het zorgt direct voor een goede indruk.

Het ontvangst
Begin de kennismaking áltijd met een glimlach en heet jouw gasten welkom. Stel een vraag, bijvoorbeeld hoe de reis is gegaan. Zo start je gemakkelijk een gesprek en laat je jouw gasten aan het woord. Probeer in te haken op de antwoorden die ze geven, zodat ze zich echt gehoord voelen.

Hierbij is ook non-verbale communicatie belangrijk.

Communicatie zonder tekst
Een welkomstgeschenk op de kamer is ook een vorm van communicatie. Een bosje bloemen, flesje wijn, zeepjes of chocolaatjes laten jouw gasten zich welkom voelen. Jouw gasten zullen dit ontvangen zoals jij het bedoelt hebt, dus een prima en eenvoudige vorm van communicatie.

Het afscheid
Probeer altijd aanwezig te zijn bij het afscheid, zodat je kunt vragen hoe jouw gasten hun verblijf hebben ervaren. Hier kun je directe feedback ontvangen om jouw Bed & Breakfast nog verder te verbeteren.

Geef eventueel een klein geschenk mee naar huis. Een potje zelfgemaakte jam of iets uit de streek bijvoorbeeld.

Wanneer je onverhoopt niet aanwezig kunt zijn bij het uitchecken, kun je achteraf bellen om te vragen of alles naar wens is geweest.

Nazorg
Stuur maximaal een week na het verblijf een e-mail naar jouw gasten. Hierin kun je vragen om een review en ze eventueel een aanbod doen voor een volgend verblijf.

Wanneer mogelijk, zorg dan altijd voor een persoonlijk tintje in de e-mail. Bijvoorbeeld iets wat je te weten gekomen bent over de gasten zelf, hun huisdier of een activiteit die ze gedaan hebben.

 

Vierde vraag Studio De Logeerruimte:

Hoe bereiken we effectief en met minimale moeite de doelgroep (50+)?

Mijn reactie:

Tips voor het verhogen van de bezetting:

  1. Website:
  • Laat zien wat de studio te bieden heeft, plaats mooie foto’s van het terras, de badkamer, de bedden, het zitje. Van alle mooie plekjes, het ontbijt. Benadruk de toegankelijkheid en aanpassingen voor mindervaliden. Laat dit ook op de foto’s terugkomen.
  • Vertel wat er in de omgeving te doen is, welke bezienswaardigheden zijn er in de buurt die de gasten echt gezien moeten hebben?
  • Zijn er mooie wandel- en fietsroutes in de omgeving? Vertel hier over op de website.
  • Bekijk de mogelijkheid om je aan te melden op websites waar accommodaties te vinden zijn voor mindervaliden.
    Wellicht is https://www.mindervalide-bungalows.nl/ een optie voor jullie.
  1. Partnerschappen en samenwerkingen:
  • Fiets- en wandelverhuur: Werk samen met lokale fietsverhuurbedrijven om gasten de mogelijkheid te bieden om gemakkelijk fietsen en wandeluitrusting te huren. Onderhandel over eventuele kortingen of pakketdeals voor je gasten.
  • Natuur- en recreatiecentra: Verken samenwerkingsmogelijkheden met lokale natuur- en recreatiecentra. Organiseer bijvoorbeeld gezamenlijke evenementen, workshops of speciale arrangementen die aantrekkelijk zijn voor 50 plussers.
  1. Reviews en mond-tot-mondreclame
  • Vraag tevreden gasten actief om een review achter te laten op relevante beoordelingswebsites. Geef gerust aan op welke pagina je het fijn zou vinden de review terug te zien.
  • Moedig tevreden gasten aan om de studio aan te bevelen aan vrienden, familie en collega’s. Overweeg om een korting of speciale deal te geven wanneer ze nieuwe gasten aandragen.
  1. Lokale marketing
  • Neem deel aan lokale evenementen gericht op fietsen, wandelen en natuurlijke activiteiten. Hier kun je de studio promoten, vergeet niet om dan ook een mooie flyer/brochure o.i.d. mee te nemen die je kunt uitdelen aan geïnteresseerden.
  • Werk samen met het lokale VVV-kantoor om de studio op te nemen in hun promotiemateriaal en brochures voor toeristen.
  1. E-mailmarketing
  • Bouw een e-maillijst op door gasten te vragen om zich aan te melden voor updates en speciale aanbiedingen. (Zorg ook voor een mogelijkheid tot aanmelden voor de nieuwsbrief op de website). Stuur regelmatig nieuwsbrieven met informatie over lokale evenementen, de mooiste (nieuwe) fiets- en wandelroutes, seizoensgebonden aanbiedingen en kortingen.
  1. Actief op Facebook
  • De meeste 50 plussers bevinden zich nog op Facebook. Het meest effectieve is dus om hier actief te zijn. Je kunt lid worden van verschillende groepen voor verhuuraccommodaties (vergeet daarbij ook niet de mindervaliden). Zorg ervoor dat de Facebook pagina compleet is, voorzien van alle informatie en mooie foto’s. Je kunt vanuit je zakelijke Facebookpagina reageren in groepen en hier de studio noemen. Let er wel goed op wat de groepsregels zijn wat betreft het maken van reclame.