PR samenwerking 2023

met B&B Casa Paco en Studio de Logeerruimte

Het onderwerp waar ik als gastenverblijfcoach de meeste vragen over krijg, is: PR    ( Public Relations ). Menig gastenverblijfeigenaar werkt aan zijn of haar PR zonder een gestructureerd plan van aanpak. Dit kan anders. Daarom wil ik graag – i.c.m. twee gastenverblijven – een voorbeeld voor andere accommodaties gaan zijn. 

Vanaf januari 2023 ga ik een half jaar lang samen met de gastenverblijfeigenaren van de Spaanse B&B Casa Paco en Drentse Studio de Logeerruimte jou op de hoogte houden van de stappen die wij samen gaan zetten op het gebied van PR. In mijn wekelijkse nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de vorderingen. Ook zullen de gastenverblijfeigenaren regelmatig te gast zijn in mijn podcast, zal ik er blogs over schrijven en deel ik de reis op mijn social media kanalen (vooral Instagram: @Hoteljournalist).   

PR samenwerking met Casa Paco en Studio de Logeerruimte

 Hieronder stel ik de gastenverblijven alvast kort voor. 

B&B Casa Paco

 

Laureen en Mendo zijn de eigenaren van boutique B&B Casa Paco, gelegen in het Spaanse Andalusië. Een B&B met 4 luxe en ruime kamers tussen de amandel- en olijfbomen. 

De komende 6 maanden gaan we hen volgen in de stappen die we gaan zetten op het gebied van PR. 

 

Eerste vraag van B&B Casa Paco:

De nieuwsbrief. Wij denken dat het met name makkelijk te delen moet zijn via Facebook en Instagram, omdat wij op dit moment wel beschikken over een mailinglijst (overgenomen van de vorige eigenaren), maar ik vermoed dat er geen sprake is van opt-in. Dus daar hebben we in eerste instantie niets (of niet veel) aan. Wij zullen eerst een mailinglijst moeten opbouwen.

Mijn reactie:

Als gastenverblijf vind ik het belangrijk dat je een nieuwsbrief verstuurd naar gasten.

Waarom? 5 belangrijke redenen: 

1. Het is relatief goedkoop en je bereikt veel gasten
2. Gasten blijven op de hoogte en zien een nieuwsbrief – mits niet alleen zenden* – als een toegevoegde waarde. 
3. Gasten vergeten jouw accommodatie niet; je bouwt als het ware een relatie met elkaar op
4. Je kunt met een nieuwsbrief eenvoudig en adequaat inspelen op actualiteiten (bijv. corona)
5. Een nieuwsbrief is effectiever dan bijv. social media. Mits je geen spam o.i.d. gaat versturen zullen gasten zich niet snel afmelden. 

*Met zenden bedoel ik: niet alleen maar jouw gastenverblijf onder de aandacht brengen (kijk eens hoe geweldig wij zijn, wat wij allemaal wel niet kunnen, wij hebben de beste reviews, etc.). Maar ook geven: vertel de gast waarom ze naar Casa Paco moeten komen, wat biedt de omgeving, wat bieden jullie, hoe onderscheiden jullie je, etc. 

Opt-in
Het is inderdaad belangrijk om eerst een mailingbestand op te bouwen van gasten. Je mag immers niet zomaar elke gasten mailen i.v.m. de Wet op de Privacy. Je hebt toestemming van de gast nodig om hem/haar te mogen mailen. Hoe? Dit kun je doen door een formulier op de gastenkamer(s) te leggen – deze heb ik reeds naar jullie gestuurd – of bijv. gewoon te vragen bij het in- of uitchecken. 

-> In jullie geval moet er zoals besproken eerst een nieuwe mailinglijst worden opgebouwd en kan de oude niet gebruikt worden. 
-> Mendo en jij gaven aan ook graag de nieuwsbrief eenvoudig te willen delen via Facebook en Instagram. Gezien het voorbeeld dat jullie mij stuurden, raad ik deze volgorde aan: 

1. Genereer – tot de mailinglijst (deels) gereed is – eerst een nieuwsbrief via www.canva.com 
2. Hier kun je effectief, simpel maar toch zakelijk een opzet maken en delen afbeelding vervolgens delen, ook op je website
3. Ga daarna verder via een extern systeem als bijv. Enormail of Mailblue. 

Inhoud nieuwsbrief

Deze 5 punten hanteer ik zelf bij het schrijven van mijn nieuwsbrieven en raad ik jullie B&B ook aan. 

1. Bepaal de inhoud (wat is het doel van deze nieuwsbrief?)
2. Zorg voor een pakkende titel (zoals: Ik zoek jou! ;-))
3. De nieuwsbrief moet ook via mobiel goed leesbaar zijn
4. Verleid je gasten door bijv. een tipje van de sluier te geven voor een nieuw arrangement. Hier kom je dan in je volgende bericht op terug
5. Zorg voor een goede, duidelijke lay out. Opdat de gasten in een oogopslag zien dat deze afkomstig is van Casa Paco. 

Ideeën voor je nieuwsbrief: 
– Vertel waar jullie mee bezig zijn
– Wat hebben jullie bereikt (het afgelopen jaar)
– Nieuwe arrangementen/ bestaande arrangementen
– Leuke anekdotes
– Quotes
– Toekomstplannen
– Laat je gasten meedenken (‘Wat vind jij? Zullen we deze of deze foto plaatsen op onze website?’)
– Vertel over Mendo & Laureen (vinden gasten geweldig -> dit is ook de reden waarom ik vaak mijn privéleven ook deel in Instagram stories. Ik krijg hier veel reacties op en gastenverblijven hebben echt het gevoel dat ze mij kennen. Ssst…..niet verder vertellen dit he ;-)). 

Voor nu lijkt mij dat jullie een heel eind op weg zijn qua nieuwsbrief. Mochten er nog vragen zijn, laat het gerust weten. 

LET’S CREATE MAGIC! 

Tweede vraag van B&B Casa Paco:

Waar moet je aan denken bij SEO optimalisatie van je website?

Mijn reactie:

SEO staat voor Search Engine Optimization; wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie wordt genoemd. Met SEO optimaliseer je een website om hierdoor zo hoog mogelijk in Google te ranken
(= bovenaan staat in de zoekresultaten).

11 effectieve tips om van start te gaan/je doel te bereiken:

1. Content is king. Je website moet waardevolle en unieke content hebben om hoog te ranken. Tips hiervoor:
– Pagina’s bevatten minimaal 600 woorden (meer mag)
– Gebruik alinea’s met tussenkopjes
– Zorg voor een Call to Action op elke pagina (wat moet de bezoeker doen of zien)
– Hanteer trefwoorden in de tekst en een sterkte intro. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar de content over gaat.

  1. Geef prio aan de homepage. Dit is jouw online visitekaartje. Eén paginatitel; één tussenkopje. Een lap tekst is hier niet nodig, wel duidelijkheid over je diensten en een goede Call to Action.
  2. Verras visueel je bezoekers. Gebruik naast tekst voldoende afbeeldingen, video’s, infographics en meer. Bezoekers blijven hierdoor langer op je website. Hoe langer ze blijven, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden.
  3. Focus je per tekst op slechts één zoekwoord. Wanneer je content maakt, focus je dan op één zoekwoord. Dit betekent dus dat je per pagina de tekst moet laten slagen/vinden op één woord. Optimaliseer dus het hele artikel omtrent dit zoekwoord.
  4. Plaats je zoekwoord in het begin van de URL. Belangrijk is om het woord waarop je gevonden wilt worden zo dicht mogelijk aan het begin van de URL te plaatsen. Door het zoekwoord zo dicht mogelijk aan het begin van de websitelink te zetten, heb je een streepje voor bij Google.
  5. Plaats geen irrelevante websitelinks. Bijvoorbeeld: Jullie hebben een website over B&B Casa Paco. Plaats dan geen links naar jouw website op een website over decoratie bijvoorbeeld. Klinkt logisch, maar veel mensen denken hoe sneller je gevonden wordt hoe hoger je rankt. Maar hierdoor scoor je juist alleen maar later in Google. Laat relevante website t.z.t. naar jou linken.
  6. Zorg voor reviews en blogs (interactie) op je website. Gasten komen vaak op jouw site terecht via reviews. Vraag je gasten dan ook zeker om een review op Google te plaatsen. Het is niet voor niets dat dit steeds vaker wordt gedaan en gevraagd i.p.v. op de ‘normale’ boekingssites. Reageer op Google ook altijd op deze reviews. Ongeacht of ze positief of negatief zijn. Laat gasten reageren onder een blog op je website. Google ziet deze interactie(s) en zo scoor je weer punten.
  7. Maak gebruik van Google Analytics. Zo kun je checken hoeveel websitebezoekers je hebt, waar ze vandaan komen, etc. Ook handig om bijvoorbeeld januari 2023 naast januari 2022 te kunnen leggen. Evenals vakantieperiodes, etc.
  8. Gebruik je WordPress? Installeer dan Yoast. Deze gratis plugin helpt bij het controleren op HTML titels, Meta descriptions, trefwoorddichtheid en meer.
  9. Waar zoekt jouw doelgroep op? Check dit in Google: bijvoorbeeld gastenverblijf Spanje of B&B buitenland. Google vult suggesties aan om je zin af te maken. Zo krijg je een beeld waar op gezocht wordt en zie je de kansen.
  10. Kopieer geen teksten van andere sites. Misschien voor de hand liggend, maar het gebeurt vaker dan je denkt. Kopieer je content, dan ziet Google dit als ‘duplicate content’ en rankt je lager.

Studio de Logeerruimte 

 

Studio de Logeerruimte uit Beilen wordt sinds juli 2022 gerund door Jàco en Jan Klapwijk. Het betreft een studio van 25 m2. Deze is levensloopbestendig en bevindt zich op de begane grond, daardoor is de studio voor iedereen bereikbaar. Er is ook een logeerzolder. 

Ook Jàco en Jan gaan we het komende half jaar volgen in de PR-reis die we samen gaan maken. 

 

Eerste vraag Studio De Logeerruimte:

Ik vind het moeilijk om geld te vragen aan mijn gasten. Ik weet dat we veel hebben geïnvesteerd en ik hiervoor geld mag vragen aan mijn gasten (verstand). Maar mijn gevoel heeft hier moeite mee. 

Mijn reactie:

Dit is iets dat ik van veel gastenverblijfeigenaren te horen krijg. Het is moeilijk om de (juiste) prijzen te bepalen voor je diensten. Nu ga ik beginnen met iets dat je waarschijnlijk niet direct zou bedenken; een stukje mindset.

Je mindset is namelijk in dit soort situaties belangrijk. Je gedraagt je naar hoe je denkt dat het hoort als gastenverblijfeigenaar en ook hoe je opgevoed bent heeft hier vaak deels mee te maken. Veel gastenverblijfeigenaren vinden het daarom moeilijk om op ontdekkingstocht te gaan, buiten de lijntjes te kleuren en zich te onderscheiden van andere accommodaties. Je bent immers gewend om je aan te passen, want dat is ons vaak verteld. Meestal al van kinds af aan.

Hier bereik je alleen niet mee wat jij wilt -> (terecht!) geld vragen voor je diensten en je onderscheiden als gastenverblijf. Stel je nu eens voor dat je even niets MOET en je EIGEN regels volgt. Je stapt als het ware in de identiteit van jouw toekomstige ik: een succesvolle gastvrouw die er geen moeite mee heeft om geld te vragen aan haar gasten. Immers: zij werkt er hard voor en verdient dit. Punt.

Bedenk eens hoe jij je als succesvolle gastvrouw zou voelen. Onaantastbaar. Onderscheidend. Zelfvertrouwen. Financieel succesvol. Goed voelt dit he!

Vervolgens gaan we door naar stap 2: jouw gastenverblijf zo onderscheiden en omschrijven dat jij hier als gastvrouw volledig achter staat. Want pas dan kun jij vol zelfvertrouwen geld vragen aan je gasten. Mijn voorstel: Studio De Logeerruimte; dé plek in Midden-Drenthe waar jij je als gast gezien, gehoord en ontspannen voelt.

Belangrijk bij – in jouw geval gaat het waarschijnlijk om upsell binnen je gastenverblijf – het vragen van geld aan je gasten is dit:

-> Zeg wat je wilt. Eromheen draaien is niet nodig.
-> Wanneer gasten niet (willen) betalen, zijn dit ook niet de gasten die je wilt. Voel dit; dit kost slechts energie.
-> Als je te weinig vraagt, denken mensen al snel dat je weinig waard bent. Luister naar mijn podcast: If you don’t pay, you don’t pay attention!
-> Wist je dat gasten die investeren ook leukere gasten zijn? Ze hebben er immers (flink) voor betaald en willen er zelf ook het beste uithalen

Tweede vraag Studio De Logeerruimte:

Hoe bepaal je de juiste prijs?

Mijn reactie:

Wat is een overnachting in jouw accommodatie waard? Dat is de vraag waar menig gastenverblijfeigenaar mee stoeit.

Hotels en grote accommodaties zijn vaak volop bezig met het dagelijks finetunen van de juiste prijsbepaling. Dit wordt ook wel revenue management genoemd. Kleinere accommodaties, zoals een studio, B&B of vakantiewoning hanteren vaak dezelfde prijs het gehele jaar door. De eerste stap voor het bepalen van de prijs is kijken wat de ‘concurrentie’ in je omgeving vraagt. Uiteraard wil je jezelf niet uit de markt prijzen door er extreem boven of onder te gaan zitten. Waarom moet de gast bij jou boeken en niet bij de buren?

Kijk vooruit
Kortom: wat maakt jouw accommodatie onderscheidend? Jouw toplocatie, origineel arrangement of iets geheel anders? Marktonderzoek is van groot belang bij het hanteren van de juiste prijsstrategie. Ook is het goed om na te denken over de ‘bezetting’ als je naar de toekomst kijkt. Zijn er belangrijke evenementen in de regio of is er wellicht een feestweek in jouw woonplaats? Vaak kijk je terug én blik je vooruit, maar er vanuit gaande dat je onlangs gestart bent als gastenverblijfeigenaar, ligt de focus op vooruitkijken (dit terug- en vooruitblikken wordt ook wel forecasting genoemd).

Huidige kosten
Stap 2 is het in kaart brengen van je eigen kosten. Welke vaste (water, gas, licht) en variabele (ontbijt, wassen, verschonen) kosten heb je als verhuurder? Met welk tarief maak je winst? Vanuit deze basis kun je door gaan rekenen naar duurdere periodes (hoogseizoen, kerstvakantie, etc.). Ook reviews, wanneer je accommodatie al iets langer bestaat, kunnen meewegen in een tariefstelling. Immers: hoe beter de reviews, hoe meer geld je kunt vragen. Of een flinke investering die je hebt gedaan voor je gastenverblijf. Al vraag je hier een klein beetje extra voor, het telt toch weer mooi mee en de gast merkt er over het algemeen weinig van. En wat zit er inclusief in je kamerprijs? Ook bijvoorbeeld ontbijt en fietsverhuur? Laat deze extraatjes ook meewegen bij het bepalen van de juiste kamerprijs, dit wordt vaak vergeten. Ook goed dus om wanneer je je kamerprijs verhoogt, hier ook naar te kijken.

Tarief omarmen
Ongeacht welk tarief je vraagt, je moet je goed voelen bij de prijs die je gaan hanteren. Je moet deze prijs ‘ownen’; omarmen. Wanneer jij hier namelijk niet volledig achterstaat, merkt de gast dit onbewust en sijpelt dit ook onverhoopt door in je marketinguitingen. Gasten die bewust voor een kleinere/kleinschalige accommodatie kiezen, kiezen voor een stukje gevoel en beleving. Wat voor gevoel geef jij je gasten (online)? En, ook heel belangrijk: If you don’t pay, you don’t pay attention! Bij een hogere prijs zal de gast ook er vanuit gaan dat de kwaliteit goed is. En gaan hier bij een lage(re) prijs over twijfelen.

Conclusie: Durf die hogere prijs te vragen/ownen en laat je gasten kennismaken met een stukje beleving. Immers: If you don’t pay, you don’t pay attention*

 

  • Bonustip: Het gebruik van een oneven getal in je marketing (kijk maar eens om je heen) is effectief. Cijfers met een 5, 7 of 9 erin doen het goed. 
  • Luister ook even naar mijn podcast over dit onderwerp.