Hoteljournalist podcast in tekst

Transcript
Hoteljournalist Podcast – aflevering 22 | 2022

Klik hier om de podcast te beluisteren >>

Welkom, wat fijn dat je weer luistert naar de Hoteljournalist podcast. Het onderwerp van deze aflevering is: ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ Wat ik hiermee bedoel en hoe dit in elkaar zit? Dat leg ik je zo meteen uit. Ik wil jullie eerst nog even bedanken naar aanleiding van mijn verjaardag op woensdag 22 juni. Ik heb zoveel felicitaties van jullie mogen ontvangen. Ik heb mailtjes gekregen en appjes. Echt onwijs dankjewel. Ik voelde me ook echt jarig en het grappige is ik zeg ook elk jaar tegen mijn vrienden en familie: ‘Nou dit jaar vier ik het niet hoor, maar elk jaar zit het zit het huis toch weer vol’. Weet je, dat vind ik gewoon echt iets om dankbaar voor te zijn en wat ik in mijn vorige podcast ook al aangaf, ik ben natuurlijk doordat ik kanker heb gehad, heel lang toch wel bang geweest dat ik de 40 niet eens zou halen. Dat ik nu 42 heb mogen worden voelt toch echt wel als een cadeautje. Al is dit misschien niet helemaal het goede woord, maar ik ben er heel erg dankbaar voor. En wat ook wel leuk is om even te benoemen, wie mij volgt op mijn story’s op Instagram weet dat ik een story heb geplaatst van beste gastenverblijfeigenaar, hoe oud word ik nu? En dan kon je kiezen uit 36 jaar, 40 jaar of 42 jaar. Ik heb zojuist al verteld dat ik 42 jaar ben geworden gister, maar ruim 70 procent van jullie had geklikt op de 36. Dus nou bij deze, dank jullie wel voor dit mooie compliment. Als ik later 80 ben dan hoop ik ook nog ruim, nou bijna 10 jaar jonger te worden geschat, hè daar doen we het gewoon voor, dat vind ik alleen maar leuk. En ik voel mezelf ook geen 42 hoor. Soms voel ik me nog steeds, dat kennen jullie wel, zo’n spring in ’t veld meisje van 22 ofzo. 😉

 

[00:02:07.380]

Grappig is dat ik merk dat ik nu natuurlijk wel een enorme ondernemersskill heb opgebouwd en ondernemersmindset, dat is dus heel erg leuk. En ik had als cadeautje voor jullie op mijn verjaardag op mijn Instagramaccount een berichtje geplaatst van, als jullie vandaag mijn online cursus social media voor gastenverblijven aanschaft, krijg je drie social media tips op maat. Nou, erg leuk natuurlijk. Bedankt voor jullie reacties ook hierop, heel erg leuk. En de gastenverblijven die deze cursus al hebben aangeschaft die ontvangen een mailtje met een ander aanbod. Hiep hiep hoera! Nog exclusiever.

 

 

[00:02:51.380]

En over aanschaffen gesproken, ik ga even terug naar het onderwerp van deze podcast, ‘If you don’t pay, you don’t pay attention’, als je niet betaalt, letterlijk vertaald in het Nederlands, betaal je ook geen aandacht. Wat bedoel ik hiermee? Ik ontving begin deze week een berichtje, een mailtje van een gastvrouw en die stuurde eigenlijk in andere woorden, maar dit is waar de kern van haar mail op neerkwam: ‘Jorine, al wekenlang loop ik na te denken of ik jouw cursus Social media voor gastenverblijven aan ga schaffen of niet, ik vind het fijn dat ’t een online cursus is, want dan kan ik het in mijn eigen tijd volgen. Ze zei Ik heb helemaal je pagina bekeken, waarom? Ik kan me overal in vinden, ik weet ook dat ik het nodig heb, want ik begrijp heel veel dingen niet. Het kost me heel veel tijd om het wiel zelf uit te vinden. Maar…’ Nou en als het woordje maar erin staat dan, gaan vaak mijn nekharen overeind staan. Nou dat valt wel mee, maar toen kwam het. ‘Voor mij is de investering heel groot’ en natuurlijk dat mag en wie ben ik om daar wat van te zeggen? De prijs van deze cursus is 71 euro ex btw. dus ik houd het gewoon even op die 71 euro.

 

[00:04:17.210]

In mijn vorige podcast heb ik het er ook al even over gehad: 71 euro en dan denk ik ook echt ‘oh my God’, waar hebben we het hier over? En eerlijk gezegd schrok ik er gewoon een beetje van, persoonlijk vind ik deze prijs gewoon echt heel erg laag voor deze cursus, gezien alle waarde die je ervoor terugkrijgt. En ik heb dat ook aan haar teruggemaild en weet je wat nou grappig is? Wat velen van jullie waarschijnlijk hadden gedaan als een gast misschien had gezegd van: Ik vind bijvoorbeeld de wijn te duur in jouw gastenverblijf, dat je terug zou sturen -> ik geef je wel een beetje korting. Dat had misschien de oude ondernemer Jorine ook gedaan, maar nu absoluut niet meer. Daarbij ben ik veel te ver gegroeid als ondernemer, ik ken mijn waarde en ik geef waarde en ik weet dat ik waarde geef in deze cursus. En daarom schoot mij dus dat te binnen, ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’

 

[00:05:15.990]

Stel dat ik mijn online cursus Social media voor gastenverblijven nou tien euro had gemaakt en hij zou massaal aangeschaft zijn. Denk nou eens bij jezelf na, hoeveel waarde zou jij dan al zelf aan hebben? Dan ga je toch al denken oh nou, ’t was maar 10 euro, dus zal het wel niet zo veel voorstellen. Oh die cursus kan ik ook nog wel even laten liggen, want eerst heeft dit prioriteit en dan heeft dat prioriteit en ach voor dat tientje, nou dat ligt nog wel even, die investering kon niet zoveel kwaad, ik wacht er nog wel even mee. Herkenbaar verhaal? Immers, als je naar de supermarkt gaat, denk je misschien ook wel van producten van de Aldi zijn goedkoper dan die van de Albert Heijn of die zijn minder waard. Maar ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ En als een investering een beetje pijn doet en eigenlijk vind ik die 71 euro nog echt een lage prijs. Maar dat laat ik nu even verder even buiten beschouwing. Dus als jij niets investeert en niet jezelf pijn doet met een financiële investering om het zo te zeggen, krijg je er ook weinig voor terug.

 

[00:06:23.500]

Besteed je er ook geen aandacht aan, ‘you don’t pay the attention.’ Waar of niet? En dit verhaal heb ik letterlijk nu verteld, ik heb haar opgebeld. Ik denk nou dit soort dingen kun je beter even bespreken. Ik zei weet je, ik zeg van dit is gewoon mijn mening en ’take it or leave it.’ En wel op een hele vriendelijke manier natuurlijk, maar ik zei ook van mij maakt het niet uit wie die cursus wel of niet aanschaft, je doet het voor jezelf, je doet het als investering in je bedrijf. En toen heb ik haar dus het voorbeeld is genoemd van ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ Ja, zei ze toen, zo heb ik er eigenlijk nog nooit naar gekeken. En ik zei ook tegen haar, ik zeg weet je, het gaat mij er niet om dat ik er rijk van word. Want als ik heel eerlijk ben ik word niet rijk hoor van die 71 euro. En ik moet bijvoorbeeld ook weer investeren, neem mijn online academie, die is natuurlijk ook weer op een server ondergebracht op internet. Daar betaal ik ook behoorlijk wat geld voor.

 

[00:07:23.700]

Dus of het uit kan, ja nou dat, nee dat denk ik eigenlijk nog steeds niet echt, maar ik wil jullie helpen. Ik wil mijn waarde en kennis op een laagdrempelige manier met jullie delen en ik kan het allemaal wel in de gratis podcast zitten vertellen. Maar niemand van jullie gaat mijn podcast drie of vier keer achter elkaar luisteren en dan komt er weer een nieuwe podcast en dan wordt de vorige vergeten en dan vergeet je al de kennis die ik heb gedeeld met jou in de vorige podcast.

 

[00:07:50.860]

En het voordeel van een online cursus is dat je altijd alle informatie terug kunt vinden, zwart op wit. En aan het einde van deze cursus vind je zelfs een korte enquête, om te zien hé heb jij de lesstof nou daadwerkelijk onder de knie? Maar als we over een bedrag van 71 euro al wekenlang zitten na te denken en te dubben, lieve gastenverblijfeigenaar, waar hebben we het dan over? Doe je dat ook zo met de prijs van je gastenkamer bepalen? Dat kan toch niet? Jij vraagt toch ook de waarde? Tenminste, dat mag ik hopen. Want ook dat zie ik helaas nog wel eens anders, maar dat ben ik. Dat voelt voor mij als mijn missie om jullie daarbij te helpen, maar je bepaalt de waarde van je gastenkamer door de waarde die jij aan je gasten geeft en de prijs van het ontbijt bereken je mee, je geeft je gasten heel veel, de schoonmaakkosten, je geeft veel van jezelf. Het is niet voor niets dat de online cursus die ik nu aan het maken ben voor gastenverblijf eigenaar die meer rust in hun hoofd zouden willen krijgen, een korte online cursus, er ontzettend veel animo voor is. Ik heb zoveel reacties ontvangen, wie het leuk zou vinden om deze cursus te testen en reacties via mijn story’s. Ik weet dat hier vraag naar is, ik weet dat hier waarde in zit, maar loop jezelf niet voorbij. En durven vooral, het is ook een kwestie van durven, durf in jezelf te investeren, durf in je gastenverblijf te investeren.

 

[00:09:29.860]

Die 71 euro is er zo weer uit, ik denk niet zozeer dat, ik heb ook tegen deze gastvrouw gezegd Marijke heette ze. Marijke, zei ik en ze weet dat ik dit voorbeeld noem in deze podcast trouwens, voordat daar iemand op terugkomt. Ik zeg Marijke, het gaat jou niet om het doen van de investering, het gaat je ook om een stukje eigenwaarde. Durf ik dat wel? Weet ik wel hoe die online cursus in elkaar zit? Kan ik het wel? Heb ik daar wat tijd voor? En ik heb ze alle drie getackeld, alle drie haar bezwaren. Ik zeg je moet het woordje ‘maar’, mag je nu weg gaan halen, niet moet je weghalen, mag je weghalen. Doe dat voor jezelf, één, je maakt er tijd voor als jouw man bewijze van spreken een avond in de week gaat voetballen, waarom zou jij dan niet een avond aan jezelf mogen werken? Hetzij yoga, hetzij een online cursus, hetzij lekker borrelen met vriendinnen. Ja toch? Het is aan jou!

 

[00:10:28.610]

En die tweede, die financiële investering, wat ik zei, die heb ik nu ook al getackeld. Ik zeg het gaat je niet daarom, het gaat om jezelf, dus eigenlijk werk aan je mindset. Geloof in jezelf! En dat zeggen ze immers ook wel eens, ‘All I wanna be, is already in me.’ Ja toch? Dat resoneert toch ook met jullie? Ik laat bewust nu even een stilte vallen, maar ik hoop gewoon dat deze woorden aankomen. Het klinkt bijna als een rant, zo van: bam bam bam bam bam, maar zo bedoel ik het niet. Ik wil jullie alleen maar helpen, ik wil je laten inzien, waarom je jouw mindset kunt veranderen. Waarom je anders naar zaken kunt kijken? Probeer dat eens in je communicatie de komende tijd, laat dat woordje maar eens even achterwege en ga eens anders nadenken en neem je financiën onder de loep. Alles is duurder geworden, energie, boodschappen, alles. Bereken jij dat in ook in de prijzen voor je gastenverblijf? Luister jij naar je gasten? Want zouden je gasten nou echt zo’n probleem ervan maken als jij bij wijze van spreken 20 euro bij de prijs op zou doen, of 30 euro?

 

[00:11:43.080]

Komen we weer terug op het begin van deze podcast, ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ Als ik bijvoorbeeld 40 euro moet betalen voor een accommodatie met ontbijt, dan verwacht ik niet meer dan een heel basic ruimte met misschien een beetje melk, een paar broodjes en met nog een beetje geluk wat beleg. Maar als ik een duurdere investering doe, dan investeer ik niet alleen in die kamer, maar ook in mijzelf, dan gun ik mij die luxere kamer. Dan gun ik mij dat ontbijt waar ik zo naar uitgekeken, dan gun ik mij die rust en die ruimte om er even tussenuit te gaan. Het is ook een stukje gunnen aan jezelf. En ik zeg ook altijd, dat heb ik ook tegen Marijke gezegd, dat is eigenlijk een heel lang gesprek geworden, wat eigenlijk zo veel waarde voor haar opleverde, dat ik tegen haar zei, het lijkt bijna wel of ik je aan het coachen ben. En overigens, ik heb nog een paar plekjes in de groep coaching over, op mij website www.hoteljournalist.nl vind je alle informatie over de coaching en hoe je je ervoor kunt aanmelden.

 

[00:12:45.200]

Ik zei tegen Marijke, er zijn eigenlijk drie redenen, gewoon drie hele duidelijke redenen waarom je als ondernemer, want ook jullie gastenverblijfeigenaren zijn ondernemer, moet blijven, mag blijven investeren in je bedrijf. 1. Zonder investering geen groei. Als je groeit en als je wilt groeien met je gastenverblijf, zul je moeten investeren en een hele goede manier daarvoor is dat in een vorm van scholing te doen. Zo word je nog meer een expert en weet jij hoe je de social media, ik gebruik deze cursus als voorbeeld, kunt gebruiken om jouw gasten voor jou te winnen, onder meer omzet uit te halen, om upsell te kunnen toepassen. Want hoe meer kennis jij ervan hebt, hoe geloofwaardiger jij overkomt op je potentiële gasten. Nog een keer, hoe meer kennis jij hebt, hoe geloofwaardiger je overkomt op je potentiële gasten.

 

[00:13:49.690]

Punt nummer 2, tijd is geld, die kennen we allemaal. Je kunt wel heel veel tijd en frustratie blijven besteden aan alles zelf te proberen uit te vinden en zelf maar het wiel proberen uit te vinden en weer opnieuw. Maar soms is het gewoon beter hier hulp voor in te schakelen en waarom zou jij hier met zoveel frustratie aan bezig zijn om zelf, alles over social media uit te vinden. Als het voor jou bijvoorbeeld in één bundel is gekoppeld. En bereken dan bijvoorbeeld eens terug wat je aan al die uren kwijt zou zijn geweest, waarin je ook geld had kunnen verdienen. Dan heb je in twee uur letterlijk al die 71 euro er weer uit, ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’

 

[00:14:35.600]

En 3. daar heb je hem al, ik noemde het al de juiste investering, verdient zichzelf terug. Je wilt er immers beter van worden als je in jezelf investeert om je kennis te vergroten, om je gasten beter van dienst te zijn. En dat is precies wat jij vervolgens gaat uitstralen, het levert je zelfvertrouwen op, je bouwt nog meer kennis op om je gasten te helpen. Dat zien ook je potentiële gasten je, want je wordt steeds meer zichtbaar op social media, om deze cursus maar weer als voorbeeld te blijven noemen. Maar dat zien je potentiële gasten ook, waardoor ze eerder voor jou zullen gaan kiezen. Win win, waardoor huidige gasten eerder terug zullen komen. Win win! Maar waardoor eerdere gasten juist steeds voorbij zien komen online, weer aan jouw gedacht wordt. Win win! Ja toch?!

 

[00:15:24.070]

Kortom, 1. Zonder investering geen groei. 2. Tijd is ook geld. 3. De juiste investering verdient zichzelf terug, ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ En ik hoop dat deze er nu even goed ingeramd zit. Hoe niet aardig het misschien ook klinkt, ik heb echt alleen maar het beste met jullie voor, maar durf in jezelf te investeren. Je groeit er nota bene van en als je het nog steeds spannend vindt, laat mij je dan coachen. Ik heb al menig gastenverblijfeigenaar zoveel stappen verder kunnen helpen, zoveel meer zelfvertrouwen uit laten stralen, lekkerder in haar vel zitten of in zijn vel natuurlijk. En wederom ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’

 

[00:16:12.770]

Als jij niet betaalt, bijvoorbeeld voor een online cursus of ik zou er 10 euro van maken, laat je het liggen. Als jij niet investeert in jezelf, bijvoorbeeld door middel van coaching, dan blijf je zoals het nu is, alles blijft zoals het nu is. En niet dat daar iets mis mee is, maar elk mens wil groeien. Gun jezelf dat! Groei, lieve gastenverblijfeigenaren, groei. En ik wil je heel graag helpen daarbij door middel van coaching. En eigenlijk is deze hele podcast is al een soort coaching. Want eigenlijk ben ik jullie nu een beetje aan ’t coachen door deze podcast. Dit was gewoon een coaching-podcast, het woord bestaat niet, maar bij deze heb ik hem even gemaakt. Ik heb jullie nu gecoacht en ik hoop dat ik jullie mindset heb doen veranderen en dat je denkt je hebt gelijk Jorine. Ik denk zo ja, nee, dat is zo en hoe, ja, nee, ja, ja. En dat er allemaal kwartjes bij je gaan vallen. Ik vind dat fijn als je dat wil doen, ik wil dat je graag laat weten of je iets aan deze podcast hebt gehad en daar ga ik wel vanuit. Laat me horen als je beluisterd hebt, stuur me een DM op Instagram, stuur mij een mailtje, reageer op m’n podcast op Instagram, stuur anders een berichtje, bel mij of ga naar mijn website. Via mijn website, www.hoteljournalist.nl   kun je je dus aanmelden voor coaching. Daarnaast kun je daar tevens de online cursus Social media voor gastenverblijven aanschaffen en een aantal andere online cursussen voor gastenverblijfeigenaren.

 

[00:17:53.340]

En ik ga nu afsluiten en ik heb jullie bijna 18 minuten bijgepraat over ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ En ik vind het fijn dat jullie deze 18 minuten naar mij hebben willen luisteren en ik coach je graag, je hoeft het niet alleen te doen, je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. En het wordt tijd dat je dat zelf ook gaat realiseren, maak het jezelf niet moeilijker dan dat het daadwerkelijk is.

 

[00:18:21.250]

Het is vandaag 30 graden, de komende dagen gaat het regenen en wij gaan lekker naar de camping. De ouders van mijn vriend, die hebben een stacaravan op de camping in Drenthe en het is vandaag donderdag als ik podcast opneem. En we gaan er vrijdag naartoe, dus ik ben heel benieuwd, het zal even lekker afkoelen worden. Vandaag is het mooi weer, dus ik ga deze podcast afsluiten, voor nu vind ik het  met het warme weer mooi geweest. Dankjewel voor het luisteren deel deze podcast. Laat iets van je weten en geef je op voor mijn coaching en schaf de cursus Social media voor gastenverblijven aan voor slechts 71 euro (excl. btw).

 

[00:18:51.580]

Dankjewel voor het luisteren en ik sluit hem dit keer af met ‘If you don’t pay, you don’t pay attention.’ Trots op jullie, doei doei!

Link online cursus Social media voor gastenverblijfeigenaren: Online cursus: social media voor gastenverblijven – Hotel Journalist