Hoe vind jij dat je het gedaan hebt de afgelopen maanden? Heb je alles eruit gehaald wat erin zat?

Laten we beginnen bij het feit dat het voor iedereen een zware periode is geweest. Hoe je hiermee om bent gegaan is voor een ieder verschillend. Door op tijd actie te ondernemen en creatief te zijn, kon je je onderscheiden van de rest. Ook als er geen mensen naar je (horeca)zaak of gastenverblijf komen.

Service
Als horecaondernemer en/of gastheer/gastvrouw lever je zowel een product, een dienst als een service. De gerechten op je kaart zijn producten. Het feit dat iemand het product voor je bereid en aan tafel komt brengen is een dienst. Het vriendelijke welkom of een gratis extraatje bij de koffie zijn extra services. Service verlenen ligt heel dicht tegen gastvrijheid aan. Wat doe jij voor jouw gasten, zodat ze zich welkom voelen? Welk stapje extra zet jij om jouw gasten terug te laten komen?

Tijdens de afgelopen maanden heb je waarschijnlijk jouw producten en diensten niet kunnen leveren zoals je dat voorheen deed. Echter jouw gastvrijheid kun je altijd en overal inzetten zoals je dat gewend bent. Jouw gastvrijheid is niet afhankelijk van jouw product of dienst.

Creatief
Om welke service sta je bekend en waarom komen de mensen bij jouw accommodatie terug? Bedenk hoe je deze service en gastvrijheid op een creatieve manier kan inzetten. En dat hebben veel (horeca)ondernemers gedaan:

  • Gerechten werden aangeboden om af te halen;
  • Er werd een speciaal delivery-menu aangeboden;
  • Op veel plekken boden zaken hun koffie ‘to-go’ aan;
  • Ingrediënten mét recept zorgden ervoor dat mensen hun favoriete chef-kok konden proberen te evenaren;
  • Accommodaties konden gehuurd worden als werkplek;
  • Restant voorraden werden aangeboden in een verrassingspakket.

En dit zijn nog maar een paar voorbeelden van alle creatieve oplossingen die ondernemers binnen no-time ontwikkeld hadden.

Steunen
Misschien was het eerst spannend en vroeg je jezelf af of jouw gasten hier wel op zitten te wachten. Maar mensen kiezen niet alleen voor de lekkerste biefstuk en de gezellige gastheer/gastvrouw, ze kiezen voor het hele concept. Gastvrijheid en service horen daar bij.
Jouw (vaste) gasten vonden het écht vervelend dat ze niet naar jullie toe konden komen. Daarom waren ze blij met jullie initiatief om toch íets aan te bieden, zodat ze alsnog van jullie service en gastvrijheid konden genieten. En bovenal, zodat ze jullie konden steunen.

Beleving
Natuurlijk wil je jouw gasten het liefst de complete beleving van product, dienst en service aanbieden. Wanneer dat niet mogelijk is, zorg er dan voor dat je creatief blijft én gastvrij. Met je service en gastvrijheid onderscheid je je namelijk van de rest, zodat de gasten blijven komen. Vóór, tijdens en na een crisis. Wil jij weten hoe je jouw gasten in deze periode kunt blijven verrassen en hoe je kunt mee bewegen met de situatie? Mis het niet en stuur een bericht! Hoteljournalist geeft je exclusieve tips om je te (blijven) onderscheiden.