Het geheugen is het vermogen om informatie te onthouden. Heb jij een ijzersterk geheugen of kan het beter? Je kunt op verschillende manieren een goed geheugen hebben. De één weet nog exact waar hij of zij was bij een bepaalde gebeurtenis, maar weet nooit waar hij zijn sleutels heeft neergelegd.
De ander weet niet meer waar ze vijf jaar geleden op vakantie is geweest, maar zodra er “Mama, waar is…” geroepen wordt, weet ze altijd de juiste plek te benoemen.
Handig
Een goed geheugen is natuurlijk handig. Zo ben je niet zo snel iets kwijt en bewaar je veel herinneringen. Wanneer er iets aan je gevraagd wordt, kan je sneller antwoord geven. Ook tijdens spelletjes kan een goed geheugen ervoor zorgen dat je wint. Zelfs op televisie zijn er speciale geheugenspelletjes. En er zijn tal van geheugentrainers te downloaden op je telefoon of tablet.
Hoe kan jij je geheugen inzetten?
Erg leuk, een goed geheugen, maar wat heb jij eraan? Juist als ondernemer in de toeristenbranche kun je, vooral in deze tijd, scoren met een goed geheugen. Het zorgt ervoor dat jij je kwalitatief kunt onderscheiden en je gasten kunt verrassen. Bovendien helpt het jou met een persoonlijke benadering naar jouw gasten.
Geen goed geheugen of desinteresse?
Je hebt vast wel eens met een groep op een terras een drankje gedronken. Heb je er dan wel eens op gelet of degene die jullie bedient, onthouden heeft wie welk drankje heeft besteld? Zo vaak zie je dat iemand bij vier drankjes al opnieuw gaat vragen wie wat besteld heeft. Geen goed geheugen, of niet geïnteresseerd in de gast?
Je hoeft niet eens een piekfijn geheugen te hebben, maar er zijn ook slimme trucjes om jouw gasten optimaal te bedienen. Als er vijf dezelfde drankjes worden besteld en twee andere, vraag eerst die twee uit. Dan kan je daarna automatisch die vijf wegzetten.
Hoe beter jij jouw gast kent, des te meer kwaliteit je biedt. Bijvoorbeeld wanneer je van vaste gasten weet wat ze graag zien bij een bezoek aan jouw accommodatie. Willen ze graag sterke koffie of drinken ze cappuccino? Geven ze de voorkeur aan hard of aan zachtgekookte eieren? Misschien hadden ze een voorkeur voor een bepaalde kamer. Allemaal wensen die je makkelijk kunt vervullen, door ze alleen maar te onthouden.
Verrassen
Met een goed geheugen kun je jouw gasten ook op persoonlijk vlak verrassen. Als vaste gasten terugkomen, kan je refereren aan het vorige bezoek. Door te vragen naar een gebeurtenis die destijds speelde. Misschien was iemand net verhuisd of waren ze opa en oma geworden. Vraag daarnaar terug en je zult zien dat deze persoonlijke benadering jouw gasten positief verrast.
Hulpmiddel
Ook hier kan je een handig hulpmiddel bij gebruiken. Maak in je computer een lijstje van gasten en schrijf daar een klein stukje bij over het verblijf. Met natuurlijk enkele bijzonderheden. Laat bij de reservering aangeven of gasten al eerder zijn geweest en lees het stukje terug op de dag dat ze weer komen. Jij weet alvast hoe je het gesprek kunt starten straks.
Wil je weten hoe je dit makkelijk kunt opzetten voor jouw gastenverblijf? Hoteljournalist (Jorine) helpt je hier graag bij. Ook kan ze je door haar persoonlijke ervaringen nog meer tips geven hoe je jouw gasten kunt verrassen door een persoonlijke band met hen op te bouwen. Neem hier contact met Jorine op en til jouw accommodatie naar een nóg hoger niveau. Welkom!
Een goede tip! Toch vraag ik le af of je met de huidige privacy reglementering zo’n bestand wel mag opstellen en bewaren?
Bedankt voor je compliment en reactie, Olga. Je hebt (deels) een punt.
E-mailadressen die je bijvoorbeeld hebt verzameld doordat iemand zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief, kun je bewaren en gebruiken voor dit doel totdat iemand zich afmeldt (let wel op de wettelijke bewaartermijnen). Voor het bewaren van dieetgegevens en dergelijke informatie, daar heb je een aparte grondslag voor nodig zoals bijv. toestemming van de gast. Het is dus mogelijk, mits met toestemming van de gast(en). Let er te allen tijde op dat je ook een privacyverklaring op je website hebt staan.
Met gastvrije groet,
Jorine | Hoteljournalist