Iedereen wil natuurlijk dat de gast zich thuis voelt in de hotel/B&B kamer waar hij of zij verblijft. Gasten betalen voor de luxe en het comfort die ze willen ervaren tijdens het verblijf. Wist je dat het eenvoudig is om door middel van kleine gebaren je gasten extra in de watten te leggen? 7 tips voor de ideale (hotel/B&B)kamer*!

  1. Verras je gast met extra benodigdheden op de kamer. De zeepjes, douchegel en shampoo kennen we allemaal wel. Maar het is toch een kleine moeite om bijv. ook een bakje met maandverband voor de vrouwen neer te zetten, een klein busje haarlak en/of deodorant, gezichtsreinigingsdoekjes, een miniflesje aftershave. Kortom: verras je gast!;
  1. Het lijkt een inkoppertje, maar is o zo belangrijk: zorg voor een stille kamer. Geluidsoverlast van buren staat bovenaan de top 10 ergernis van Nederlandse hotelgasten (onderzoek door Hotels.com). Muisstil hoeft natuurlijk ook weer niet, maar geef de gast de broodnodige rust die hij/zij verdient;
  1. Speel in op kinderen. Het blijft mij verbazen dat er vaak weinig aandacht is voor kinderen in een hotelkamer. Zij zijn toch ook bij jou te gast? En vergeet vooral niet: kinderen blij -> ouders blij! Leg een paar spelletjes neer, zorg voor wat boekjes of puzzeltjes. Kleine moeite, groots effect;
  1. Kleuren spelen een belangrijke rol en kunnen invloed hebben op hoe goed iemand slaapt. Zo hebben kalme en lichte kleuren een rustgevend effect. Donkere kleuren echter kunnen juist weer voor meer duisternis zorgen op een hotelkamer, ook heel fijn. De ideale kamertemperatuur is 18 graden. Mijn tip: ga voor een licht dekbedovertrek voor een rustgevend effect en een licht bed oogt groter. Uiteraard kunnen alle lampen in de kamer gedimd worden;
  1. Een beetje uitdagend, maar meer dan de moeite waard: verras je gast eens met een yogamatje op de kamer. Yoga is vandaag de dag een grote bron van verlichting en maakt gasten minder gestrest. Wellicht kun je samenwerken met een lokale sportschool om ook (online) lessen aan te kunnen bieden? Verrassend en onderscheidend;
  1. Ouderwets wordt weer hip. Leg eens doosje met briefpapier en (ansicht)kaartjes neer op de kamer. Veel gasten houden nog steeds van handgeschreven kaartjes en het is meteen weer mooie marketing voor jouw hotel/B&B. In het doosje kun je ook wat lokale elementen leggen (bijv. schelpen of iets anders uit de omgeving). Hoe gastvrij ben jij!;
  1. Last but not least: vergeet niet in te spelen op bijzondere omstandigheden van je gasten. Zijn ze net getrouwd? Of al tien jaar? Is er iemand jarig? Een kleine attentie doet wonderen en wordt vaak ook door de gast via social media gedeeld. Leg een kaartje neer, een klein cadeautje. Het maakt niet uit wat je doet, maar óf je iets doet. Succes!

Voor meer tips en ideeën: neem gerust contact op. Dé Hoteljournalist (Jorine) helpt je graag!
info@hoteljournalist.nl

*In de rest van de tekst staat hotelkamer, maar uiteraard geldt dit ook voor de kamer(s) in jouw B&B.