Het is alweer even geleden, maar ik weet het nog als de dag van gisteren.
Ik plukte nog eens aan mijn rokje, trok mijn panty goed, haalde diep adem en liep bij het hotel naar binnen voor een sollicitatiegesprek. Nog niet eerder was ik voor/in een hotel werkzaam geweest, maar het heeft zo moeten zijn. Eenmaal binnen heerste overal bedrijvigheid. En ik was verkocht. De sfeer, de dynamiek, maar vooral: de gasten. Even later zat ik aan de koffie met de Hotelmanager en, je kent het vast wel, het klikte tussen ons. Inmiddels zijn we een paar jaar verder, is zij niet meer bij het hotel werkzaam, maar is het contact er nog steeds. Dankzij haar voelde ik mij meteen thuis, ben ik gaan houden van de hotellerie (eigenlijk de hospitality an sich, denk ook aan: B&B, minicamping, etc.) en heeft zij mij veel geleerd. En leert mij dat in feite nog steeds. Want zij gaf mij de tip om een blog over bovenstaand onderwerp te schrijven. Bij deze wil ik dan ook even tegen haar zeggen: dankjewel. Voor alles. En een complimentje kost natuurlijk geen geld. 😉

1. Maak een lokale evenementenkalender.
Als ik een weekendje weg ga, dan vind ik het natuurlijk juist leuk om naar een compleet andere omgeving te gaan. Ik kijk dan ook altijd even of er op dat moment leuke evenementen/festiviteiten in de ‘nieuwe’ buurt te doen zijn. Wees gastvrij, verras je (toekomstige) gasten en zorg voor een lokale evenementenkalender online en/of op de kamer. Jij blij, maar vooral de gast blij.

2. Stel open vragen.
Vraag niet puur of alles naar wens geweest is bij het uitchecken (ja of nee), maar zeg: “Hoe heeft u uw verblijf ervaren, meneer de Jong?” Grote kans dat je nu veel meer informatie ‘krijgt’ van je gast, hij/zij voelt zich gezien en hier kun jij je voordeel weer mee doen.

3. Leg een persoonlijk kaartje neer voordat de gasten komen inchecken.
Hierop schrijf je (handmatig!) dat ze van harte welkom zijn, vraag je (heel cliché, maar o zo gastvrij!) of ze een goede reis hebben gehad en dat ze jou te allen tijde mogen contacteren mocht er iets aan de hand zijn. En om het nog leuker en persoonlijker te maken: zet op tafel een vaasje met verse bloemen uit jouw tuin, een bordje met zelfgemaakte (lokale) koekjes, loop alvast met een paraplu naar buiten als het regent, breng je gasten vooraf op de hoogte van wegwerkzaamheden. You name it. Overtref de verwachtingen!

4. Eenvoudig, simpel en doeltreffend: stuur je gasten na hun verblijf een e-mailtje om ze hartelijk te bedanken voor het bezoek aan jouw B&B/hotel. En nog een extra gratis tip: vergeet dan niet om in dit bericht meteen een rechtstreekse link naar bijv. TripAdvisor te vermelden voor een review!*

5. Laat van je horen via social media.
Social media zijn hét middel om het contact met je gasten warm te houden (klanten…eh gastenbinding!) of alvast te krijgen. Een foto van jouw prachtige ontbijt, updates over de verbouwing, het inrichten van de kamer(s), etc. Zorg dat de gast vooraf al het gevoel heeft jou te kennen en houd dat gevoel na uitchecken vast. Schroom zeker niet om persoonlijke berichten te plaatsen. Zo leer je elkaar steeds beter kennen.*

6. BONUSTIP! Geef een persoonlijk presentje mee als je gasten uitchecken.
Bijv. een doosje aardbeien uit eigen tuin, een potje zelfgemaakte abrikozenjam of bijv. een vergeet-mij-nietje met een persoonlijk briefje.

Vergeten jullie mij ook niet? 😉 Ik help graag om jouw hotel/B&B een (online) gezicht te geven!
info@hoteljournalist.nl | Jorine de Bruin

*Uiteraard ben ik ook inzetbaar om jouw SOCIAL MEDIA te onderhouden, op de kaart te zetten of om naar een hoger niveau te tillen. Tijdelijk of structureel. Benader mij gerust en ik help je graag. Dit geldt overigens ook voor REVIEWS. Ik weet hoe jij je reviews optimaal kunt beantwoorden en omzet gerelateerd kunt toepassen.